In de Pyreneeën/lekker zo, hè? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ria Bos - WaarBenJij.nu In de Pyreneeën/lekker zo, hè? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ria Bos - WaarBenJij.nu

In de Pyreneeën/lekker zo, hè?

Door: pietenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

11 Juni 2010 | Nederland, Amsterdam

In de Pyreneeën
Ook maandag 7 juni lukt het ons weer om vóór tien uur te vertrekken om koers te zetten naar onze volgende camping: camping l’Apamée in de Midi- Pyrenées. Het weer is prima en bij onze stop voor onze koffie- en lunchpauze kunnen we dus genieten van een lekker zonnetje! Al vroeg in de middag arriveren we in Pamiers, waar we na enig zoeken (de Tom-Tom wil ons nog 50 km verder sturen), met gebruik van ons gezonde verstand de camping toch vinden. Op deze camping is de internetverbinding tamelijk goed, dus behalve met het inrichten van ons plekje en natuurlijk het nuttigen van een lekkere maaltijd houden we ons het verdere van de dag vooral bezig met het beantwoorden van mail en het updaten van ons weblog.
We besluiten om in deze omgeving, evenals op vorige campings, een weekje te blijven om op ons gemak wat tochtjes te kunnen maken en bezienswaardigheden te gaan bezichtigen. Eén van die tochten leidt ons naar Mirepoix, een middeleeuws dorpje in de omgeving met heel veel 13e- tot 15e eeuwse vakwerkhuizen rondom een schitterend groot dorpsplein. Ook Foix met een chateau, hoog tegen de berg, is de moeite van bezichtigen waard. Met plezier gaan we ook naar Tarascon in de meer zuidelijke Pyreneeën, waar we ooit ook met onze kinderen geweest zijn. Prachtig dorpje met overal zicht op de nog (enigszins) besneeuwde bergen van de Pyreneeën. Veel punten en momenten van herkenning en tegelijk het besef: hoe lang is dit geleden en wat gaat de tijd snel!
Het 80 km verderop gelegen Carcassonne is de moeite van de reis meer dan waard! Deze toeristische trekpleister ligt hoog op een steile oever van de Aude en dateert eigenlijk al vanuit de 2e eeuw voor Christus, toen de Romeinen de stad bouwden als vesting tussen het Iberisch schiereiland en de rest van Europa. De burcht (la Cité) is nu een aaneenrijging van souvenirwinkeltjes en restaurantjes rondom een kasteel met vijf torens, wallen en een gracht erom heen. Hoewel het hoogseizoen nog moet komen, was de 2000 plaatsen tellende parkeerplaats bij het stadje al goed gevuld. Moet er niet aan denken, hoe druk het hier ’s zomers is!!!!
Lekker zo, he……?
Deze verzuchting van Piet: ‘lekker zo, hè?’ hoor ik nog al eens deze weken. Meestal als hij in de zon met een glas gekoelde witte wijn voor de caravan zit in afwachting van de maaltijd, óf bij het ‘uitbuiken’ na een maaltijd uit de ‘caravankeuken van Ria’. Die uitdrukking zal ik zelf niet zo gauw gebruiken, maar ik herken wel het goede gevoel, dat Piet hiermee probeert uit te drukken. Want we hebben het écht goed en dat ervaren we dagelijks! Blij en dankbaar zijn we daarom iedere dag als we weer gezond mogen opstaan en mogen genieten van het vrije leven, dat ons gegeven wordt. In onze gesprekken met andere leden van het ‘grijze volk’ dat de campings bevolkt merken we dat dit toch wel een algemeen gevoelen is. Radio en televisie houden ons van uur tot uur op de hoogte van het nieuws, eerst in de aanloop naar de verkiezingen en nu, na de uitslag proberen we de kater te verwerken door toch maar te luisteren naar alle pogingen om een coalitie te vormen. En… vandaag beginnen de wereldkampioenschappen voetbal en dat houdt ons natuurlijk aan de buis gekluisterd, maar niet heus….

• 11 Juni 2010 - 19:34

Jeanne:

Hebben jullie nog wel zin om in september weer te gaan?
    Zo ja, dan boffen wij met zulke goede gidsen.
    xxx Jeanne

• 12 Juni 2010 - 06:30

Ria Van Oosten:

wat een mooie berichten ,leuk om zo mee te reizen heftig de verkiezingen ,maar voorbij we wachten af wat de toekomst gaat brengen ,maar niet zonder hoop.God staat boven de partijen.
    voetbal ??ik ga maar een klooster zoeken...de buurt is oranje met klapperende vlaggen voor de deur.
    groet en een goede zondag