Tour de France - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ria Bos - WaarBenJij.nu Tour de France - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ria Bos - WaarBenJij.nu

Tour de France

Door: pietenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

11 Juli 2011 | Frankrijk, Parijs

Op vrijdag 8 juli vertrekken we uit Platja d’Aro richting Centraal Massief in Frankrijk. Ons doel is camping ‘Le Petit Bois’ in Ruynes de Marqueride ongeveer 100 km onder Clermont Ferrand. Vorig jaar waren we hier ook voor ons laatste weekend van onze reis. Zaterdag tijdens ons bezoek aan de wekelijkse markt in Saint Flour merken we gelijk, dat Saint Flour geheel in het teken staat van de aankomst van de Tour de France op zondag 10 juli! Dat wij dat nu net weer mogen meemaken…..! Zaterdagmiddag maken we een autotochtje door de omgeving en we merken, dat alles in gereedheid wordt gebracht voor dit grootse Franse sportevenement. We zijn inmiddels achter de tijden van de Tour en het kan dus niet anders dan dat wij zondagmiddag ons installeren in een bocht langs de weg, vlak voor het binnenrijden van de renners van Saint Flour. We zijn er vroeg genoeg, half drie, het spektakel van de caravaan voltrekt zich om 4 uur aan onze ogen en het is de verwachting dat om half zes de renners aan ons voorbij zullen trekken. En dat gebeurt ook zo, in een flits zien we de drie koplopers langs schieten en na enige minuten het gehele peloton. Wie en wat worden we ons pas later bewust bij het zien van de beelden op de t.v. Want het blijkt een dramadag te zijn…… Al met al voor ons toch een belevenis! Het valt me ook dit keer weer op, we maakten dit al eens eerder mee in de Elzas, dat alle (duizenden) toeschouwers zich zo ontspannen gedragen en dat alles zo vredig verloopt! Een leuke belevenis ter afsluiting van onze Frans/Spaanse reis! Maandag 11 juli is voor ons een reisdag naar Sorel, boven Parijs, onze laatste overnachting en dan naar De Lier………