Anduze - Reisverslag uit Anduze, Frankrijk van Ria Bos - WaarBenJij.nu Anduze - Reisverslag uit Anduze, Frankrijk van Ria Bos - WaarBenJij.nu

Anduze

Door: pietenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

08 Mei 2012 | Frankrijk, Anduze

Vanaf woensdag 2 mei bivakkeren we in Anduze. Vanuit Lyon was dat maar een ‘wipje’, slechts 300 km. We arriveren dus al om een uur of twee op de camping Le Castel Rose aan de Gardon (of Gard). Anduze ligt in een uitloper van de Cevennen. Aan de andere kant van de Cevennen zijn we meerdere malen geweest (bij de Tarn) maar dit is onze eerste kennismaking met deze streek. Een prachtig gebied, waar we wel een dag of tien denken door te kunnen brengen. De eerste dagen verkennen we de nabije omgeving: plaatsen als St. Hippolyte en Fort, Anduze en St. Jean de Gard. We bezoeken een lokale markt en natuurlijk kopen we ook hier weer asperges. Trouwens, langs alle wegen is hier wel een kraampje te vinden waar verse asperges en aardbeien worden verkocht. Bij Anduze ligt de Bambousseraie. Wij dachten een tuin aan te treffen met een grote hoeveelheid bamboebomen, en dat was ook zo. Maar heel verrassend was het niet alleen héél veel bamboes aan te treffen maar een schitterend aangelegd parkachtig gebied met prachtige en exotische bloemen en planten. Genieten dus en de camera’s doen hun werk!
Zondag 6 mei is het verkiezingsdag in Frankrijk. Het kon ons niet ontgaan, niet alleen de meer dan levensgrote affiches met de koppen van Hollande en Sarkozi wijzen ons er op, maar ook de nieuwsprogramma’s uit Nederland, die wij via ons schoteltje perfect kunnen ontvangen, maken ons er op attent en voorzien ons van commentaar. Zondagmorgen bezoeken wij de Église Reformée Evangelique in Anduze, die gelegen is naast één van de stembureaus en omdat wij vroeg genoeg zijn bekijken wij in het zonnetje de komende en gaande man/vrouw bij het stembureau, al dan niet met een krantje en een stokbroodje onder de arm! Van een verkiezingsfeest (!) krijgen wij niet veel mee hier, dat schijnt z’n hoogtepunt in Parijs te hebben gehad.
Maandag maken we een tocht naar Nîmes (zo’n 50 km zuidelijker). We maken een omweg via het middeleeuwse stadje Uzès, waar je je op sommige plekken echt in de middeleeuwen waant. Vervolgens bezoeken we de Pont du Gard, een overblijfsel van een door de Romeinen aangelegd aquaduct (50 m hoog en 275 m lang). Heel indrukwekkend! Onderweg eten we ergens een hapje, maar omdat de keuken al gesloten is, kan men ons alleen een heerlijke salade voorzetten. Ook niks mis mee! Heerlijk in de schaduw genieten we van de fêtasalade met vers stokbrood en natuurlijk een glaasje wijn. In Nîmes wandelen we een paar uur door de stad langs o.a. de arena en la Maison Carrée (beiden eveneens door de Romeinen gebouwd) en bezichtigen we enkele oude kerken. Thuisgekomen (bij de caravan!) genieten we nog een uurtje in het zonnetje en daarna duik ik de caravankeuken in om een lekker maaltje te bereiden.
Dinsdag 8 mei is de Bevrijdingsdag van Frankrijk. De winkels en de scholen zijn gesloten, we merken verder niet zo veel van festiviteiten, alleen zagen we de laatste dagen overal kermissen opgebouwd worden, maar ja, daar zul je ons niet zo gauw treffen!
O ja, het weer: het is nog steeds wisselend, zaterdag, zondag en maandag was prachtig en heerlijke temperatuur, nu weer zwaar bewolkt en slechts 15 graden. We blijven moed houden!

• 11 Mei 2012 - 17:05

Gineke:

genieten zeg. Zijn de asperges overal even duur/goedkoop! En de aardbeien dezelfde prijs als in Holland.?

• 12 Mei 2012 - 15:56

Alice:

Hi zus, ik begrijp dat je vakantie hebt maar je laatste bericht is al weer van 8 mei. Graag je productiviteit wat opschroeven zodat je volgers wat te lezen hebben:)

• 14 Mei 2012 - 12:28

Marry En Henk Bogaar:

Hallo Piet en Ria,
    De 3e week van April zaten wij in de Weerribben en toen wij weer thuis kwamen waren jullie gevlogen.
    Nu lezen we jullie verslag uit Anduze. Veel herkenning, want precies 30 jaar geleden hebben wij drie weken in St. Jean du Gard gekampeerd. Het bamboebos, Nîmes, de grote protestantse kerk in Anduze, het komt allemaal weer boven.
    Wij genieten met jullie mee en blijven jullie volgen.
    Groeten vanuit een zonnig De Lier,
    Marry en Henk