Slag om Nieuwpoort - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van Ria Bos - WaarBenJij.nu Slag om Nieuwpoort - Reisverslag uit Nieuwpoort, België van Ria Bos - WaarBenJij.nu

Slag om Nieuwpoort

Door: pietenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

14 Mei 2011 | België, Nieuwpoort

Slag om Nieuwpoort
Dinsdag 10 mei haken we om ongeveer half tien onze caravan achter de auto en na een half uurtje verlaten we De Lier in de wetenschap, dat we niet zo héél lang behoeven te rijden. Ons doel is Nieuwpoort in België, slechts zo’n 260 km te gaan. Op ons gemak toeren we dus richting zuiderburen en ja hoor, om twee uur arriveren we op de door ons uitgekozen camping.
Het is een grote camping, gelegen in de IJzervlakte (van het riviertje de IJzer) vlak achter de kust met de bekende badplaatsen als De Panne, Nieuwpoort, Westende, Oostende, Zeebrugge en Knokke. We zoeken een mooie plek en bouwen ons tijdelijk huis op. Zodra dat gebeurd is zetten we op onze fiets koers naar Nieuwpoort-Bad waar we op de boulevard ons eerste terrasje pikken! Dat vormt het begin van onze slag om Nieuwpoort……..
De volgende dag trekken we er weer op de fiets op uit, in noordelijke richting naar Middelkerke om uiteindelijk weer uit te komen aan de boulevard, die eigenlijk langs de gehele Belgische kust loopt met enkele onderbrekingen van duingebieden. We fietsen in zuidelijke richting langs de boulevard en belanden weer op het terras van de vorige dag in Nieuwpoort. We hebben een gesprek met een interviewster van de VVV van België, die vraagt naar ons bestedingspatroon in de laatste twee dagen. Eerlijkheidshalve moeten we dan melden, dat België nog niet veel aan ons verdiend heeft. Het is tot nu toe gebleven bij een glas witte wijn op het terras. In de caravan is nog voldoende proviand voor de komende dagen!
Donderdag 12 mei bezoeken we Brugge, waar we ons bijna in de Middeleeuwen wanen. Wat een rijkdom aan eeuwenoude huizen en gebouwen. Geweldig! We maken een boottochtje door dit ‘Venetië van het noorden’. We waren hier natuurlijk al eerder geweest, maar we vinden het toch weer een belevenis!
Vrijdag rijden we naar twee ‘monumentensteden’ in de Westhoek van België, de plaatsen Diksmuide en Veurne. De folders die we erover hebben gezien zijn veelbelovend. Echter, beide plaatsen hebben een schitterend plein in het centrum met enkele monumentale gebouwen, maar ná Brugge vallen ze flink tegen! Na een kort bezoek vertrekken we dus weer richting kust, naar De Panne, om nu vanuit zuidelijke richting naar Nieuwpoort te gaan, waar we voor de derde keer op ‘ons’ terras belanden! Onze slag om Nieuwpoort (in een straal van circa 40 km) is voltooid en we kunnen met een gerust gevoel verder trekken naar Frankrijk!

• 14 Mei 2011 - 18:00

Jan En Ella:

Geen hoofdpijn na al die terrasjes?

• 14 Mei 2011 - 21:59

Jeanne:

Dat was alvast een goed begin van de vakantie bij de zuiderburen..
    Fijn, dat jullie na alle cultuur (gebouwen musea etc) ook de terrasjes nog weten te waarderen!!
    We hopen straks in Spanje beiden met jullie te beleven.
    Ik heb een paar genoeglijke dagen met Gina in Voorthuizen doorgebracht.
    Martin hielp Aad met het ledigen van zijn huis. is gelukt.
    Liefs en geniet maar samen, groet van martin en Jeanne

• 16 Mei 2011 - 09:55

Yv En Kees:

Ha die Ri en Piet,
    Wat enig jullie reisverslag. Jullie hebben zo al heel wat gezien. Zou je nog wel verder trekken naar Frankrijk? Grapje hoor, geniet er heerlijk van, wij genieten hier ook zeker van het mooie weer. Nu vandaag regent het, maar is ook wel goed voor de natuur. Het wordt komende dagen weer zomers. Lieve groetjes,
    Yv en Kees