Un voyage à travers La France - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Ria Bos - WaarBenJij.nu Un voyage à travers La France - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Ria Bos - WaarBenJij.nu

Un voyage à travers La France

Door: pietenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

01 Mei 2012 | Frankrijk, Lyon

Limburg en Lyon
Eindelijk, daar is ie dan…..de zon. Zaterdagmiddag, 28 april, onze negende reisdag, kan ik voor het eerst mijn hoge winterlaarzen uitdoen en m’n dikke jas in de kast hangen. We zijn na een koude week in Limburg met wisselvallig weer, in de omgeving van Lyon aangekomen en de temperatuur stijgt van 14 graden rond de middag ineens razendsnel door naar 27 graden. Ineens van de kou in een bijna broeierige temperatuur. Vasthouden, denken we, eindelijk…….. Maar die hoop wordt ons dezelfde avond en nacht al ontnomen, want er steekt een hevige storm op (de mistral….?) en het gaat regenen…….., met bakken komt het water uit de lucht. En de weersvoorspellingen die we nauwgezet (zelfs midden in de nacht) volgen op internet maken ons ook al niet vrolijker! Maar ons geluk hangt niet alleen af van het weer…… Dus we accepteren, dat ook de dagen die we gepland hebben in Lyon door te brengen, niet echt zomers zullen zijn en ik trek m’n laarzen gewoon weer aan.
Ondanks het slechte weer, of misschien dankzij, maken we in Limburg toch leuke uitstapjes en wandelen we heel wat af. Zo maken we een flinke wandeling rondom het witte dorpje Thorn, langs en door de aspergevelden en natuurlijk ook door de historische kern van Thorn. Eén van de eerste middagen zitten we al op het Vrijthof in Maastricht verwarmd door een waterig zonnetje en een rode lamp boven ons hoofd! Dat bevalt zodanig, dat we dat later in de week nog een keer herhalen. Aan Zuid Limburg (bij Epen) hebben we mooie herinneringen en we besluiten ook daar een wandeling te gaan maken langs het Geuldal. Het is er nog steeds even mooi, alleen ook hier weer stromende regen en ondanks onze paraplu’s zijn we doorweekt als we aankomen in het restaurantje, waar ze zulke heerlijke kaasplankjes op het menu hebben staan! Dat kaasplankje maakt alles weer goed…..
’s Zondags rijden we naar Bunde-Meersen waar we een kerkdienst meemaken van de PKN-gemeente ‘de stem van de Goede Herder’. Na de dienst drinken we er gezellig nog een kopje koffie mee. ’s Middags wandelen we op de grens van Duitsland, ook weer met paraplu.
In de loop van de week rijden we ook nog naar de steden Roermond, Sittard en het Belgische Maaseik en we kopen bij één van de talrijke aspergeboerderijen een maaltje asperges. Je kunt het toch niet maken in deze tijd in Limburg géén asperges te eten!
We verblijven op een camping in Anse, ongeveer 25 km boven Lyon, camping Portes de Beaujolais, gelegen aan de Saône. Van hieruit bezoeken we de dichtbij gelegen stad Villefranche sur Saône en we maken een tocht door de wijnvelden. Wat een verschil met de wijnvelden die we meestal ’s zomers zien of in het najaar……! Aan de heel kort gesnoeide wijnstokken vertonen zich heel voorzichtig nog maar slechts enkele groene blaadjes. Er moet nog heel veel gebeuren voordat hier in november de Beaujolais primeur geoogst kan worden.
Omdat we bij onze bezoeken aan Frankrijk altijd zo snel mogelijk door Lyon proberen te rijden, hebben we ons al heel lang voorgenomen, Lyon toch ook eens nader te bekijken. En nu is dat moment er. We bezoeken Lyon le vieux, de oude historische kern met o.a. de cathedraal, en de hooggelegen basiliek en het romeins theater, die je met de funiculaire kan bereiken. Hoog boven de stad heb je een geweldig uitzicht en zie je zelfs de nog volop besneeuwde bergen van de Alpen.
Een bergwandeling, daar hebben we ook wel zin in…….. Dus we vertrekken morgen naar Anduze in Zuid Frankrijk.

• 02 Mei 2012 - 07:26

Ria Van Oosten:

ziet er weer gezellig uit, koud geweest maar nu de zon voor jullie.
    Mocht het zo zijn dat er op jullie pad iets te zien is van oude muurschilderingen of fresco's liefst degene waar je net nog de voorstelling ziet: graag een foto"s.
    Geniet van jullie tocht!
    Groetjes Ria

• 03 Mei 2012 - 19:48

Jeanne:

nou dat klinkt allemaal heel gezellig, ondanks de regen.
    Jullie wandelen heel wat af en de beschrijving van het een en ander is interessant.
    ik zou wel zo'n wandelingetje mee willen maken.
    geniet samen en tot de volgende keer.
    xx Jeanne

• 04 Mei 2012 - 07:43

Marjazwinkels:

Bonjour Ria en Piet,
    Wat is het leuk je reisverslag te lezen, je schrijft zo, dat ik even met je mee kan genieten van de omgeving, het eten, de zon of de regen en de vrijheid om steeds weer te kiezen uit een keur van mogelijkheden.
    Veel plezier nog daar in Frankrijk
    Groet,
    Marja

• 08 Mei 2012 - 12:55

Gina V.d. Berg:

Wat lijkt het mij heerlijk om zo samen door verschillende landen te trekken. Ik wil tegen jullie zeggen ; Geniet als eerste van elkaar en dan van de omgeving.
    Bij mij staat alles klaar. Ja zelfs de wijnen had ik uit voorraad leverbaar.
    Ik zal proberen ons menu door te sturen. Ik wens jullie fijne weken toe!